Translate

torsdag 29. november 2012

Alle gode ting er seks.. ? Alt om IVF forsøkene og FER forsøkene våres.

1. IVF 

Antall spraydager: 30 (fra start til EL sprøyta)
Spray doser tatt:
117
Cyste tømming:
1 stk
Medisiner brukt: Synarel (nesespray), Gonal-f 150 IE (sprøyter), Pregnyl (eggløysningssprøyte), Crinone (Progesteron)
Sprøyter tatt: 13
Ultralyder før uttak: 3 stk
Resultat av egg uttak: 17 egg
Antall befruktet : 10 egg
Innsetting: 1 embryo inn
Frys: 3 embryo
Resultat: Blødning på rugedag 10. Negativ test
Blødning: Rugedag 10 kom første blødning, mensen dagen etter.

 
Julen 2008 tok jeg den første spraydosen min. Vi var optimistiske og spente i hva vi hadde i møte. Ene legen på sykehuset var ikke så optimistisk under UL i forkant av cystetømminingen. Begge egglederene mine var nemmelig fylt med væske, noe som ikke var positivt for et eventuelt embryo. Det kom til å lække ut væske i livmoren som laget et surt miljø for embryoet, og dette kunne hindre embryoet i å feste seg. Han annbefalte oss å ikke fortsette forsøket, og heller operere bort egglederene. Desverre, kan man vell si nå, så valgte vi å prøve et forsøket. 4.mnd etter hadde jeg en stor åpen operasjon der jeg fjernet begge eggledere og litt av venstre eggstokk

1.FER (fryseforsøk)
Husker ikke så mye fra dette forsøket. Jeg gikk på
Progynova. Desverre så overlevde ingen av embryoene opptining.


2. IVF
Antall spraydager:
45 (Fra start til EL sprøyta) 

Doser med spray tatt: 179
Cyste tømming:
1 stk
Medisiner brukt: Synarel (nesespray), Gonal-f 150 IE (sprøyter), Ovitrelle (eggløysningssprøyte), Crinone (Progesteron)
Ultralyd før uttak:
2 stk
Sprøyter tatt: 12
Resultat av egg uttak:
11 egg
Antall befruktet: 10 egg
Innsetting: 1 embryo inn
Frys: 4 embryo
Resultat: Positive tester og vi var verdens lykkeligste. Desverre så endte det i kjemisk/tidlig SA
Blødning: Rugedag 14 kom første blødning, mensen dagen etter.




Den øverste testen ble tatt
rugedag 10.


Det andre IVF forsøket våres startet vi med tidlig i desember 2010. Dette forsøket var tungt, og jeg gikk med konstant hodeverk og en følelse av å være i bakrus mens jeg gikk på sprayen. Under sprøytene var jeg plaget med kvalme.
Under rugeperioden var jeg sikker på at vi hadde lykkest, og rundt rugedag 8-9 så fikk jeg en helt vanvittig luktesans og smakssans. Dagen etter tok jeg test, og den var svak positiv. Vi var i himmelen over å endelig ha lykkes etter 6 år som prøvere. Testene ble ikke så mye sterkere, og jeg tok en digitaltest rugedag 14 som lyste gravid. Dagen etter begynte jeg å blø, og forsøket endte i kjemisk/tidlig SA. Vi var knust.




2. FER (Fryseforsøk)
Denne gangen brukte jeg ikke medisiner, men hadde fryseforsøk i naturlig syklus. Jeg var på sykehuset for å kontrollere slimhinna, samt se at det nærmet seg eggløysning rundt syklusdag 10. (Husker desverre ikke helt når det var). Deretter fikk jeg beskjed om å starte med eggløysningstester, og når den slo positivt ut så ringte jeg sykehuset. De tinte opp ett embryo som vi satt inn noen dager senere. Jeg brukte Utrogestan frem til testdato.
Vi hadde fremdeles tre embryo igjen i fryseren på St.Olavs

Resultat: Negativ test og blødning



3. FER (Fryseforsøk)
Samme som 2. FER forsøket. Må bare legge til at det er mye mer behagelig å ha FER forsøk i naturlig syklus da det er kun progresteronstøtte man bruker som medisiner :)
De måtte tine opp alle tre embryoene før de fant ett som var perfekt til å sette inn.
Resultat: Negativ test og blødning.



3. IVF
Antall spraydager: 40 (Fra start til EL sprøyta)
Doser med spray tatt: 160
Cyste tømming: 0 (Var en cyste der, men siden den ikke lå på eggstokken så lot dem den være i fred)

Medisiner brukt:
Synarel (nesespray), Gonal-f 187.5 IE (sprøyter), Ovitrelle (eggløysningssprøyte), Crinone (Progesteron)

Ultralyd før uttak
: 1 stk
Sprøyter tatt: 11
Resultat av egguttak: 13 egg
Antall befruktet: 10 stk
Innsetting: 1 embryo inn (fra den 29.november 2012)

Frys: 0
Resultat: Negativt.
Blødning: Rugedag 10 kom første blødning. Rugedag 12 kom mensen for fult.


Det siste forsøket våres i det offentlige.  Jeg har ikke vært plaget med bivirkninger i så stor grad som forsøk nummer to. Men det værste dette forsøket har egentlig vært humørsvingninger fra en annen verden. Til tider har det vært tungt å gå på jobb og forholde seg til andre. Det er mange følelser knyttet til dette forsøket, i og med at det er det siste offentlige forsøket vi får dekket av staten. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar