Translate

torsdag 29. november 2012

Innsetting..

Dager siden egguttak: 2
Antall embryo satt inn: 1
Antall embryo på frys: NULL
Crinonedag: 2

Da var dagen kommet for innsetting.
12.30 var blæra fylt med vann, og vente rommet fylt med forhåpningsfulle par på sykehuset. Jeg tenkte mens jeg såg parene at noen av oss kommer til å bli verdens lykkeligste om 14 dager, men noen kommer til å bli knust.
Det var samme lege som tok uttaket på meg som hentet oss på venterommet.
Jeg fikk beskjed om å kle av meg på underkroppen og komme inn dit de bruker å sette tilbake egget etterpå.

Der fikk jeg beskjed om at bare 1 av de fem befruktede eggene hadde delt seg fint. St.Olavs fryser bare embryo av god kvalitet, derfor ble det ingen på frys i dag. Helt ærlig, jeg ble kjempe skuffet. Ikke nødvendigvis fordi vi ikke fikk noen på frys, men fordi jeg er livredd at også dette embryoet ikke er av super kvalitet. Tankene kom tiltross for at både lege og bioingeniør prøvde å berolige meg med at dettte var et flott 4-del embryo, og at de aldri tilbakefører embryo de ikke har tro på.
Når det er sagt, så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor kvaliteten var så dårlig heller. Denne gangen har jeg gjort alt riktig i følge boka.. Usj.

Tidligere innsettinger har vært vanskelige å utføre på meg. Livmoren min er bakovervendt, og det er vist nok vanskelig å "komme inn i den. " Dette var legen påforhånd klar over, så han brukte lang tid, og var forsiktig. Hele tiden fikk vi se på skjermen hva som skjedde og han forklarte også hva han gjorde.

I sekundet når Lillefrø ble hentet fra embryoskapet så gikk det opp flere ting for meg.
1. På høytaleren sang Freddy Mercury "The great pretender". (og noen sekunder før "I want to break free"). Ooii, Queen er favoritt bandet mitt, sa jeg. Vi får håpe det er et godt tegn da, smilte både legen og bioinginøren. Jeg kunne høre at samboeren min lo bak meg. Og akkurat i det sekundet var Lillefrø plassert godt i livmoren min.
2. Bønner kan bli hørt! Jeg blir alltid et snev av religiøs under forsøkene. Jeg ber til høyere makter om at de værsåsnill kan gi oss det vi ønsker høyest på jord. Under 2.ivf spilte Elton John når vi tilbakeførte egget. Jeg tenkte for noen dager siden om at universet måtte gi oss et godt tegn og spille favoritt musikken min.
Skrullete, tilfeldig og tullete. Jeg vet.

Når Lillefrø var der den skulle, ble jeg og legen enig om at vi håpte at det var siste gangen vi så hverandre. Vi begge mente naturligvis at jeg skulle bli gravid nå, så jeg slapp å komme tilbake.
Men, så gikk det opp for meg at det er jo siste gangen også. Dette var det siste forsøket våres i det offentlige, og vi har ingen egg på frys.

På veien hjem trampet jeg avgårde. Forsøkene, og barnløsheten gjør meg til et monster til tider som alldeles ikke klarer å være positiv og tenke gode tanker.
Etter noen runder med google fant jeg ut at flere har bare hatt ett embryo igjen til innsettingsdagen, og blitt gravide.

Velkommen til skrulleukene, virkelig det tyngste med hele forsøket spør du meg.
Nå har jeg helst lyst til å sove til og med den 13. desember.
Jeg er så redd, så redd for resultatet at denne gangen vil jeg ikke teste en gang...







Vennlig hilsen frøken negativ.

4 kommentarer:

  1. Vi har også holdt på lenge med prøvingen med nr 2, men det lykkes ikke. Er under utredning nå. Vi har jo lykkes før, så vi vil gjerne vite hvorfor det er annerledes nå... Men det jeg skulle si er jo at negativiteten vår er på en måte en forsvarsmekanisme! Vi vet jo hva de to strekene betyr for fremtiden. Og vi vet hvor stor skuffelsen er når det ikke går... Denne måneden har jeg motsatt strategi. Jeg har IKM rundt 10. desember og jeg har allerede planlagt et forrykende julebord med masse alkohol den 14. desember. Jeg har hamstret bind. Det passe veeeeldig dårlig å være kvalm hele jula. Det frister ikke å gå gravid midt på sommeren. Nei, det passe jæ..... dårlig å bli gravid nå!!! (Selv om vi vil bli de mest lykkelige menneskene i verden om det skulle skje!! Hehe). Ønsker dere masse lykke til! Krysser fingrene for dere! Mette

    SvarSlett
  2. Hehe,måtte le litt nå :) Men det er helt rett i det at vi mennesker har en forsvarsmekanisme ja, er på en måte "lettere" å takle et nederlag da..

    Syns strategien din var super denne mnd jeg! Jeg stemmer for at du koser deg med store mengder vin på julebordet, og spekemat i romjulen. Hvis du liker en sigar, så kan du jo ta noen av de også i jula.(Så skal jeg krysse det som krysses kan for at strategien fungerer som den egentlig skal)

    Takk for kryssende fingrer:))

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner meg så igjen! Nå på vårt siste forsøk skjedde akkurat det samme med oss, av 16 egg, ble 8 befruktet og kun to var "bra nok" og satt inn på innsettningsdagen...
    Jeg var superskuffa, redd for hva som nå skulle skje da/om dette ikke festet seg også.
    Men her sitter jeg nå med en baby i magen! <3

    Krysser fingrene og har troa på at det går bra denne gangen!!
    Mange klemmer i en negativ preget dag <3

    SvarSlett
  4. Tusen takk for oppløftende ord-det hjelper frøken negativ veldig!! :))
    Lillegullet ditt er jo et bevis på at det absolutt kan gå bra :) <3

    Mange klemmer til deg<3

    SvarSlett